torsdag 12 oktober 2017

Sydde En Ny "Kreatur" ...

Idag har det varit gråskala ute och regnet "stod som spön i backen", vilket dom sa på tv i morse att man kunde använda sig av just det uttrycket.
Medans det har regnat har jag klippt och sytt.
Ett lååångt mönsterark, som nästan kan användas som löpare hihihi Har ritats av och klippt ut. Det tar lite tid och framför allt får man se till att alla markeringarna kommer med. Om inte, kan det bli lite trixit att få det till att stämma.
Framstycket till klänningen ser ut så här.
Nog är det en något annorlunda mönsterdel än vad jag är van vid.
Den klänningen får jag ta itu med en annan dag.
Idag sydde jag en enklare klänning efter ett mönster som heter
AnniNanni.
Men innan maskinerna fick börja jobba idag, gjorde jag rent dom. Det samlas otroligt mycket ludd.
Igår var vi på Biltema och köpte dessa tillbehör (49:-) som man kopplar ihop till vanliga dammsugaren. Dessa är till för datorer och kan naturligtvis användas till att dammsuga symaskiner.
Det blev rent och fint men hade önskat att det smala munstycket hade kunnat haft ett något smalare skaft. Så man hade kommit åt allra längst in i maskinen. 
Tyget till dagens klänning köpte jag när vi åkte förbi i Morjärv. Det var Dessan som hade tipsat mig om den tygbutiken.
Det är ett dubbelvävt trikåtyg. På ena sidan mönstrat och den andra smalrandigt. Jag valde att ha den övre framdelen med smalrandigt och resten av klänningen med det mönstrade. 
Man kan göra med en kapuschong eller en krage. Jag valde kragen då jag tänkte att tyget kunde bli för tungt med en kapuschong som hänger ner på ryggen. Kragen kan jag vända, så det blir olika, likaså i slutet av ärmarna. Vilket man ser på bilderna. 
Det blev ingen vanlig fåll, utan körde med overlocken runt om.
Sydde även dit min lilla lapp med texten "JoY tillsammans design"
När så Jakob fick se klänningen sa han:
Jaha en ny kreatur.
Hmmm vad menade han med Kreatur? Ser tyget ut som en kossa eller hur ska detta tolkas?
  Jo han menade såklart: Kreation hahaha

Så fick jag min lediga dag att gå.

Kram
Yvonné

10 kommentarer:

  1. Höstrusk som gjort för inomhusaktiviteter,

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut lättare att hålla sig inne när det är gråväder.
      Kram

      Radera
  2. 😂😂😂Han är rolig din kära Jakob. Jättefin blev klänningen👍🏻Passade dej perfekt o fint med kombon😄👍🏻. Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Dessan att du gillar klänningen med tyget från Morjärv
      Kram

      Radera
  3. Snyggt! Rolig kommentar från Jakob, han menade säkert väl
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Han har sina uttryck hahaha
      Kram

      Radera
  4. Av män kan man få många roliga kommentare....ta det som en komplimang :) Så snygg på dig och så duktig du är. Det får mig att gå ner i min källare....haha. Få se om det blit mattor, kläder eller nytt tyg på dynorna i husbilen. Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntar med spänning på att få se din vävda julmatta För visst är det härligt att slå sig ner vid vävstolen och dunka på hahaha
      Kram

      Radera
  5. Vilken läcker klänning! jättesnygg på dig!! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elisabeth, den är så skön och trivs väldigt bra i den
      Kram

      Radera