söndag 12 mars 2017

Nytt Kalas ...

Veckan som varit har handlat om att, haft husbilen på service hos 
Caravan-Hallen i Haninge.
Naturligtvis skulle vi ut och köra när det hade kommit 10 cm nysnö! Bilen blir ju så smutsig efter att det har saltats på vägarna. 
Nu är den fixad och redo för besiktning.
Sedan har det varit jobb jobb. På den lediga tiden har "Yvonnés bageri" öppnat hihihi
Så gott som dagligen har jag bakat något, vi har nämligen haft Kalas i går. Tredje gången, som vi firar Jakob 25*3=75. Den här gången passade vi även på att fira min mor, som fyller år om ett par dagar.

Dukning, är roligt och det kan jag fundera på fram och tillbaka. Komma på ett tema eller färg och sedan ändrar jag på alltihopa hahaha
Till detta kalas köptes en fin grön juteväv/säckväv. Gillar doften som är från just säckväv.
Låga blommor ville jag ha, så man kan se den andra personen på andra sidan bordet.
Så var det då blommorna. Hittade en forsythia i kruka, som hade grönvita blommor och sedan en kvist vita blommor.
Blommorna klipptes ned och sattes tillsammans i små låga skålar och tillsammans med ljusen, blev det som jag tänkt mig.

 Oj så skrynklig juteväven ser ut och inga värmeljus sitter i hahaha
 
Eftersom det var Jakobs kalas fick han bestämma vad det skulle vara, som "sattes mellan tänderna".
Vi började med:
Minestra di Verdure på italienska, som blir Minestrone på svenska.
Paolo Roberto har ett recept, som påminner väldigt mycket om en Minestronesoppa vi åt uppe i norra Italien. Den soppan hade lagats av en äldre kvinna/gammelmormor och var såå god. Vilket denna också är.
Mums.
Naturligtvis tillsammans med ett gott Levain bröd, som vi köpt på vårat bageri.
 Italiensk skulle det vara och naturligtvis antipasto.
Salami, Mortadella, Prosciutto, melon och oliver osv 
Goda ostar, som inte var från italien, oj hur kunde det bli så hahaha Förmodligen för att vi tycker så mycket om dessa ostar.
Den spanska, Queso Azul De Hoja, var så gudomligt god, den skulle man kunna äta som middag.
 Ja den franska osten var också väldigt god, St Agur.
Därefter blev det fikabuffé.
Tårta skulle det vara, lika bra att göra två tårtor hihihi Den första fyllningen var: After 8 fluff, den andra fyllningen syns här på bilden: grädde vaniljkräm och jordgubbar
Därefter var det dax för garneringen och Jakob filmade
 Slutresultatet blev så här med lite rosafärgade spritsade rosor.
 Två likadana gräddtårtor och en svartvinbärsmarängpaj blev det.
Pajens recept är från tvprogrammet Mandelmanns gård. 
Svartvinbärsmarängpaj, väldigt god. Så är vi också stora älskare av gosaker hihihi
 Jag fortsatte att baka, svårt att sluta hahaha
På trevåningsfatet finns: gula macarons med vit chokladfyllning smaksatt med passionsfrukt. De gröna macarons är fyllda med smörkräm smaksatt med pistage. Längst ner på fatet finns små biskvier med italiensk smörkräm.
På det rosa fatet: Studentskor. En kaka som jag åt mycket av då jag pluggade i Uppsala och fikade på det gamla konditoriet Ofvandals. Det är mördegsformar som är fyllda med tryffel och grön glasyr. 
Studenskan, är oskyldigt grön och mörk som synden inuti. Därav tryffeln och gröna glasyren.
Silverfatet: spröda dubbla vaniljkakor med nutellafyllning.
 Ett par kakor till blev det: citron-vallmo kakor, lakritssnittar och en av Jakobs favoriter, cocostoppar.
Enligt barnbarnet, fanns det 11 olika saker man kunde välja på, han väntade tålmodigt
på att morfar skulle komma och skära upp tårtan och därefter var det fritt fram hahaha
Vi firade även min fin mor, här tillsammans med min söta kusin vitamin.
Jättemysigt att min bror och fru kom och kusin vitamins man. Här tillsammans med våra husbilsvänners fru.
Här har våra vänner fått kartbok och stellplatsboken, gissa vad dom pratar om hihihi
Grannar kom också.
Äldsta dotter och barnbarn.
Jakob fick en väldigt speciell "Schweizer Flagga"
Det var andra dottern, som hade gjort detta blomsterarrangemang, såå läckert.
Ännu mer blommor i ljuvliga färger.


Nu väntar Jakob ännu mer på att börja grilla när han har fått ett förkläde i finaste skinn.
Riktigt läcker italiensk korkskruv med en tillhörande flask kork.








Även jag fick en fin blomma med ett kort och texten:
"En eloge till värdinnan"
Gissa om jag blev överraskad och naturligtvis jätteglad och lite rörd.

Nu ska vi inte fira något mer, i alla fall inte på någon vecka eller så hahaha
Tack till er ALLA som har grattat Jakob.

Kram
Yvonné

10 kommentarer:

  1. Läckra matbilder, det vattnas i munnen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst blir man sugen hihihi
      Kram

      Radera
  2. Woooow!! Vad fikabröd och va mycket alla fick välja mellan :) Så trevligt för Jakob att få så många fina rosor också i dom färgerna...men såg att dom var fler än 75 st :) Så ni behöver ite åka till Holland i år ialla fall när ni har hela blomsterprakten hemma hos er :)) Bra jobbat värdinnan. Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så roligt att baka, svårt att sluta hihihi Nu har vi lite kakor i några dagar. Håller med dig, vi har en del blommor. Som tur är fick han en del på sin "riktiga dag", vad skulle man gjort om alla buketterna kom på en och samma dag. Nu kan vi njuta längre av allt det fina.
      Holland hoppar vi över i år hahahaha.
      Kramizar

      Radera
  3. OJ, är det enda ord jag får fram, sedan känner jag, att jag skulle ha gått upp minst två kg om jag varit med.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha Matts det var nog så de flesta kände sig
      Kram

      Radera
  4. Oj oj vad du har bakat och donat! Sååå mycket gott och vilket härligt firande för Jakob. Förstår varför han ser så nöjd ut :D
    Bra jobbat av dej!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han som inte tyckte att det var något över huvudtaget att fira, känner sig mer än nöjd nu hihihi
      Kram

      Radera
  5. Så gott allt ser ut, mumsigt. Du kan ju jobba på bageri.
    Kram från oss 😎😎

    SvaraRadera
  6. Du är otrolig på att baka!!! Otrolig med en hel del annat också, men så såg det ut att bli ett trevligt kalas! Fin bukett som flagga!

    SvaraRadera