lördag 20 december 2014

GodisKöket.....

Idag har det varit blå himmel. 
Härligt att äntligen få se den färgen.
Trots det fina vädret har jag varit några timmar i  köket och gjort
JulGodisar.
Fast inte till oss den här gången, nej, jag hade fått en
Beställning!
För två veckor sedan skickade jag en liten ask med godis till en väninna som var sjuk. När vi sedan träffades sa hon: det var det godaste godis hon någonsin hade ätit!  
 När frågan kom om jag kunde göra lite till henne vart mitt svar: självklart.
Det är väl det bästa berömmet man kan få, om ni frågar mej, att någon tycker såå mycket om mitt godis så dom vill ha likadant hihihi
Kastrullerna sattes på spisen
Den ena med lakritskola och den andra med vaniljfudge.
Lakritskolan
häller jag upp i knäckformar, det blir inte lika kletigt som att ha den inlindad i papper.
Den fick svalna lite innan chokladen skulle på.
Vaniljfudgen
hälles upp i en pappersklädd brödform och därefter skar jag den i olika storlekar.
Kokade ytterligare en kola som hamnade i botten på en knäckform och en rostad hasselnöt trycktes ner.
Smälte nougat och ringlade ovanpå.
Så här blev de tre olika sorterna jag gjorde.
Vaniljfudge, Lakritskola med choklad och havssalt, Toffiefeen, som fick en liten chokladprick ovanpå. Lite långa bitar av lakritskola slog jag in i papper också.

Nu hoppas jag att allt detta hämtas snart, annars finns risken att "någon" är där och smakar!

Trevlig 4:e Advent.
Kram 
Yvonné


14 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt.......hur hinner du? Jobbar du inte utanför hemmet också?.....tänk om jag varit hemma i Sverige........kanske man kunde gjort en beställning...........Kram och trevlig Advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jo jag jobbar och ibland skulle de lediga dagarna behöva lääängre hahaha.Vad snäll du är som skulle vilja göra en beställning utan att ens smakat dom hihi
      Kram o trevlig advent

      Radera
  2. Oj så mycket gott du gjort. Roligt att få göra en beställning!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns liksom Stort att fått göra godis till någon annan som tyckte det var såå gott.
      Kram

      Radera
  3. Ser verkligen gott ut och påminner om barndomens jular!

    Då tillverkades allt hemma!
    Julklappar och inte minst bakverk och julgodis!
    I granen hängdes riktiga karameller i papper som sedan åts upp när det var julgransplundring!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns också de godisarna och som man satte bokmärken i för att sedan ätas upp till julgransplundringen, kunde inte smakat speciellt gott, säkert dammiga hihi Minns att vi tog en tugga av pepparkakorna och lät resten av kakan sitta kvar i granen, enbent eller utan en arm!
      Kram

      Radera
  4. Ojoj så mycket mumsigt du hade där:-)) Ha en fin 4:e advent. Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att se allt godis och inte få ta hihi
      Kramiz

      Radera
  5. Tror att jag gillar lakritskolan allra bäst. God jul!

    SvaraRadera
  6. Inte konstigt att du får order. Vi kanske syns på en julmarknad, där du har ett marknadsstånd framöver? En julekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tänk såå roligt det vore att stå på marknad.
      Kram

      Radera
  7. Så mycket smarrigt godis!! Jag som är en riktig sockernasse blir verkligen sugen! Ha de gott! Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. I juletid får man vara lite extra av allt.
      Kram

      Radera