onsdag 5 december 2012

Pulsar Fram I Snön....

   Jösses sååå mycket snö vi får och det bara fortsätter!!
I morse möttes vi av mycket nysnö, som kommit under natten.
Jag insåg, att skulle vi börja skotta fram bilen och sedan köra till jobbet, så skulle det ta ungefär lika lång tid, som om jag gick!
Sagt och gjort, jag klädde på mig, ordentligt, och gav mig ut i snöstormen!
Efter 15 minuter, var jag såå blöt av snön, som piskade i ansiktet och det rann ner på kinderna. Tanken på att förfrysa ansiktet kom över mig. Hade pappersnäsdukar, som jag torkade kinderna med.
Efter ett tag kom jag in lite i lä eller i alla fall mindre blåst.
Trafiken, stod så gott som still på vägarna, medans jag pulsade fram i ca 30 cm och i drivorna, som bildats var det mer.
Det var verkligen inte lätt att veta var jag skulle gå, skillnaden på väg och trottoar var liksom utjämnad. Det var, som när man är först och drar upp ett skidspår, borra ner huvudet och stampa på ha ha ha. Det som i vanliga fall tar 40 minuter att gå, tog i morse 50 minuter. Det var tungt och varmt blev det, hade alldeles för mycket kläder på mig!!! 
Jag gick hem också, tyckte det var tokigt att Jakob skulle ut och halka med bilen, den relativt "korta" sträckan (4km).
Bilköerna var sååå långa
Plogningen, ja dom gör så gott dom kan....
Här hemma i vårat område eller det var på vissa ställen när jag gick hem, ännu värre. Förstår att dom plogar åt ett håll bara, för att hinna få alla vägarna farbara. Hoppas verkligen att dom kommer att bredda vägarna, annars har vi stora områden som mer eller mindre är enkelriktade, för att mötas går inte!
När jag äntligen kom hem i kväll, såg det ut så här.
Jakob har kört med slungan.
Det var lite jobb att skotta fram bilen ha ha ha


Nu får vi hoppas att snöandet avtar och plogbilarna kan komma ut och röja vägarna ordentligt. Men med tidigare års erfarenhet hur dom plogar, så borde dom skickas norröver för att gå på plogkurs!!!
Vi har nämligen Annexet, på verkstan för några små fix och har ingen lust att köra hem bilen på dessa smala snudd på oplogade vägar, där man inte kan mötas!!!
 
Kram till er alla
Yvonné
 
 

5 kommentarer:

  1. Kan känna igen hur det var ibland. Men så här på avstånd är det väldigt vackert! Hoppas plogbilarna klarar sitt jobb, så ni får hem Anexet på ett bra sätt. Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det vackert men... Nu har plogbilen passerat och plogat upp vägen till en bättre bredd! Verkstan har inte hört av sig än, vi håller tummarna att det inte kommer mer snö tills Annexet åter står i sitt tält!
      Njut av solen.
      Kram

      Radera
  2. Jo då vi var ute och pulsade några långsträckor i går!

    Man skulle haft snöskor men det trodde inte jag att man behövde i Stockholm!

    Plogbilen var här kl. 16.00 men vad han egentligen gjorde vet jag inte, gatan är inte en millimeter bredare!

    Tur att man är gångtrafikant!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj oj oj! Man kan tro att ni bor här i Norrland:) Vi får säkert vår del nu i helgen. Det snöar här också, men det värsta har inte kommit ännu. Det blir lätt kaos om man inte tar sig fram med bilarna. Stackars er som ska köra hem Annexet fr verkstan. Hoppas det är f´plogat till dess. Skypar med dig nu va? Kramiz

    SvaraRadera
  4. Oh hjälp va mycket snö, förmodligen är det lika mycket hos oss på Ljusterö. Då är det skönt att vara här nere även om det är ganska svala nätter men härligt soliga och varma dagar.

    SvaraRadera