onsdag 21 november 2012

Stockholms Aeter&Essensfabrik....

Den, gamla butiken/fabriken besökte jag igår, på väg hem från en föreläsning.
Essensfabriken har varit i bruk, på samma plats, sedan 1887! Visst är det häftigt, att den fortfarande ligger kvar, i ett vanligt bostadshus.
Grundaren Adolf Fredrik Lilieblad startade fabriken och idag är det Ulf Lilieblad, 4:e generationen i rakt nedstigande led, som driver fabriken.
Började med att titta in genom de små fönstren.



Ett kliv in genom dörren och ned för den lilla trappan.
Jag blev som lite stum av beundran, av orginal inredningen och dofterna, som slog emot mig.



Här häller hon upp pistage essens, på en liten flaska till mig.

Vägning av kanderade syrener.
Det blev ett till kort, på den vackra skylten utanför.
Ja där inne fanns nog allt man kan tänka sig att behöva, till mat och bak osv.
Visst kom jag hem med en påse!
Det blev:
Pistage, Viol och Lakrits essens
Blå, Violett och Svart färg
Kanderade Syrener och Violer
Saffran
SockerSnöflingor
 
Nu kan jag fortsätta att baka och göra olika färger och smaker på bla Marones
Dessa bakade jag förra veckan.
Lite svagt gula med vit chokladkräm med passionsfruktsmak och rosa strösocker ovanpå.
Inte så tokigt hihi.
Jag gjorde ytterligare ett stopp i en butik, Taj Mahal, som har Palmbutter oil.
Så nu kan vi laga Liberian food. Vilket ska bli gott.
 
Ha en trevlig dag
Kram Yvonné
 
 

4 kommentarer:

  1. Det kan man kalla specialaffär!

    Har inte varit där men det vore intressant!

    Ha de gott o

    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj oj vad jag längtar till Stockholm. Såna här affärer hittar man inte när man är i stan. När vi kommer ner har du mycket att visa mej:) alla dessa fin fina affärer. Jätteläckert såg det ut.Som jag sa till dej, så vore allt som har med lakrits att göra, helt klart ett inköp för mig:) :)Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig butik. De brukar ha en doft, som inte finns i nya butiker!

    SvaraRadera
  4. Vilken annorlunda liten butik! Hade ingen aning om att den fanns!

    SvaraRadera