lördag 22 september 2012

Porjus Jokkmokk och Storuman....

Igår, vaknade vi upp till en solig fin morgon. Snön som hade kommit på Dundret hade smält bort under morgonen första solstrålar.
Vi hade haft lite funderingar på att vandra upp till toppen på Dundret. Det hade nog inte varit någon svår promenad ifall jag hade varit frisk från förkylningen. Men den vill inte riktigt släppa greppet, fortfarande snuva och hosta. Så det blev ingen vandring.
 Gjorde ett nytt försök att komma in i kyrkan men den förblev låst.

Väljer att köra väg E45 söder ut mot Porjus, som blev första stopp.
Kraftverket
Monumentet Kraft
400 ton och 15 meter hög


Vi åker vidare en liten bit och stannar.
Följer den 300m långa stigen fram till 
Harsprångsfallet.
Det var en stor canyon

Härifrån fortsatte vi ner till
Jokkmokk
Två stycken kyrkor men ingen var öppen, hade nog blivit väldigt förvånade om de hade varit det!!

På bensinmacken satt denna automat på väggen! 
Det var länge sedan man såg en Nils Adamsson.
Från Jokkmokk fortsatte vi rulla söderut, för att hitta en sovplats.
Det gjorde vi här på 
utmed E45:an
Här kunde man stå på Ställplatsen precis bredvid och betala 140:- med el eller 100:- utan el.
På Vägverkets plats kostade det Gratis, det fanns toa tömmning och vattenpåfyllning.
Utsikten var den samma


Stod man på Ställplatsen skulle man betala i cafét/kiosken, på deras dörr 
möttes vi av den här skylten ha ha ha

Vi sov jättegott på Vägverkets plats och vaknade till denna vy i morse, med dimman över sjön och molnen lätt rosa.
Vi är ena riktiga "sjusovare" sent i säng och har lätt att somna om, men så är det ju semester förstås.
Fortsätter på E 45:an söder ut.
Med mig som chaufför!
Tänkte låta Jakob njuta av utsikten, för en gång skull.
Jag har inte kört husbil sedan 2007, tror jag det är? Innan dess tog jag själv bilen och rattade iväg, lätt som en plätt, men det var då det. Efter att jag "gick-in-i-väggen" har husbilskörningen inte varit aktuellt.
Men både igår och idag har jag kört, på smala vägar och backat!! Nu var det ingen avancerad körning på något vis, men för mig var det det, Jippiii jag klarar det.
På dessa vägar, när man möter 45 stycken bilar på sträckan Jokkmokk-Storuman, så är det inte såå svårt.
Men det är ett steg i rätt riktning eller hur?
Gjorde några stopp och fikade och gick ut i skogen för att känna på marken. Skogen är såå vacker, med sitt röda blåbärsris och gröna lingonris och den mjuka mossan. 
Träden skiftar med sina färger på löven. På somliga platser finns knappt några björklöv kvar, andra har vackra gula löv och sedan kommer de kala björkarna igen.

I Sorsele, väntar dom på Julen!

Så kom vi då fram till en fantastisk plats att övernatta på. 
Det är vi och 6 stycken norska husbilar som står utspridda på en vacker udde.
Det är denna utsikt vi har runt omkring oss i kväll.
I skrivande stund är kolsvart ute och 0grader!
Inne är det varmt och skönt.

På vägen hit hade vi 3 stycken renar på vägen och en älg som sprang över medans den andra älgen stod kvar inne i skogen.

Kram
Yvonné








2 kommentarer:

  1. Ni har verkligen fått se en massa fina ställen. Fina bilder åter igen Yvonne. Vad kul att du provat på att köra också:) en bra plats/väg att köra på, om det inte är så mycket trafik. Smart bruden:-) jo akta renarna på vägen, du minns att jag blev påkörd av en bil bakifrån när vi saktade in försiktigt för en massa renar på vägen. Nu var det vinter då, så jag hoppas verkligen att detta inte händer er. Så kör försiktigt kära ni:-) sköt om er. Kram fr oss

    SvaraRadera
  2. Förresten.....glömde säga, krya på dej. Vad trist att du inte får må bättre. Kram

    SvaraRadera