söndag 26 augusti 2012

BjörnbärsRecept....

Björnbären är nu på gång att mogna och kommer att ge oss mängder med goa bär MmmmmmMmmmmm
Ja vad gör man med bären, mer än stoppar dom direkt i munnen och Mmmmm:ar ha ha ha
Naturligtvis hamnar en del styckefrysta i frysen, för att tas fram vid senare tillfälle. Men det är sååå mycket olika bär där och jag vill ha något annat än en bärfrys!!
Så jag har gjort detta och här kommer recept:

Björnbärssylt
2 liter bär  (1kg)
3 dl socker
3 dl syltsocker
1 krm natriumbensoat

Rensa bären och varva dom i en stor kastrull med sockret.
Låt det gärna stå någon timme så bären saftar sig.
Koka upp på svag värme och låt puttra i 10 minuter, rör försiktigt.
Ta bort kastrullen och låt den stå 5 minuter innan man skummar.
Blanda ner natrumbensoat
Häll upp på varma burka och förslut direkt

På denna mängd fick jag ihop ca 13 dl sylt.
Ibland brukar jag ta lite vaniljsocker eller en bit vaniljstång att få puttra med.
Tycke och smak.

Sedan är vi ena riktiga Paj(as)älskare, så det blir även en smulpaj

BjörnbärsPaj
200 gram smör
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2,5 dl havregryn

Jag smälter smöret i en stor kastrull och häller därefter ner socker, mjöl och havregrynen. Blandar ihop direkt i kastrullen, så spar man lite disk!
Även där kan jag ta lite vaniljsocker eller byter ut lite av sockret till muscovadosocker, men som sagt lite efter tycke och smak. Igår blev det efter "orginalreceptet".
Häller ner bären i en form och pudrar över lite potatismjöl, för att binda vätskan från bären.
Klicka ut smeten och se till att den täcker bären.
In i ugnen på ca 175-200gr och ca 20 minuter, tills fin färg.

Bilden togs, efter, vi ätit, ser kanske inte såå roligt ut men den är jättegod!!
 
Lycka till
Kram
Yvonné




2 kommentarer:

  1. Ytterligare ett mumsigt recept man måste prova;) kram

    SvaraRadera
  2. Pajen ska provas så fort tillräckligt med bär är mogna.

    SvaraRadera