fredag 27 januari 2012

Det Blev Kalljästa Semlor......

Gott Gott Gott
som jag nämnt tidigare, så älskar jag semlor!!
En torr bulle med lite grädde på, tycker kanske en del, men jag tillhör inte den skaran! Tyvärr, kanske jag ska tillägga med tanke på att det lägger sig, som bomull på somliga ställen ha ha ha Men det får jag kanske ta itu med, efter SemmelSäsongen!!!

När jag gjorde saffransbullar till jul, så testade jag att pensla med ägg, efter gräddningen!
Våran "sockerbagare" tyckte att bullarna då kunde bli "mjölkiga" när man gör så. Nu tänkte jag göra en Penslings Test!!
Så jag gjorde en plåt med ägg  pensling före gräddning och den andra plåten med pensling direkt efter gräddning.
Kan ni se vilken som är gjord med vad, de två översta och de två nedre raderna?





Grädde, måste man ju ha eller hur?!








Recept till Kalljästa Semmlor

50 gr jäst
3 dl mjölk
150 gr smör rumsvarmt
3/4 dl vit sirap
3/4 msk stött kardemumma
2 krm salt
9-10 dl vetemjöl

Smula jästen i bunken och häll den kalla mjölken över, rör tills den löst sig.
Tillsätt smör, sirap, kardemumma, salt och det mesta av mjölet.
Kör degen 12-15 min i assistenten, tills den känns smidig.
Låt den vila under bakduk ca 20-30 minuter.
Ta upp på arbetsytan och dela i 30 st bitar.
Forma dom till runda bullar och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Tryck till dom lätt.
Låt jäsa med duk över i ca 50 minuter.
Ugn på 200 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg, antingen före eller direkt efter gräddningen.
Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter.
Låt kallna på galler under bakduk.

Mandelmassefyllning:

200 gr sötmandel
2 dl strösocker
3 bittermandlar
1 äggvita
2 msk vatten

Skålla skala sötmandeln.
Torka till den och mixa den fint i matberedare.
Tillsätt socker, lite i taget och riv ner bittermandeln.
Tillsätt äggvitan och vattnet under mixningen, till en slät smet.
Jag tillsatte även 1/2 tsk rom!!

Ja sedan är det bara att skära av ett "lock" och fylla med mandelmassan och toppa med den vispade grädden och pudra över lite florsocker.
En kopp kaffe och sätta sig tillrätta i soffan och mumsa!!!

Har nu testat bägge sorterna pensling, men kan inte känna någon skillnad. Man kanske ska testa utan massan o grädden, för att känna hur själva bullen är?
Hur som helst, goda är dom ha ha ha
Och 3 stycken Semlor, har jag totalt hunnit med att äta!!!!!

Natti Natti
Yvonné











3 kommentarer:

  1. Hallå där uppe i Elstockholmo! Vi har varit två st som tittat på bullarna som du har men vi ser fler än två bullar både uppe o nere,hihi ,men vi tror på dom nedre två raderna som är penslade efter du gräddat dom,hoppas på en bra vinst,jag ska väl ta o prova o baka lite nu när man har lite mer tid ha det så bra o hälsa den glada bagaren.Från lille bror i småland o ann o bonzo.

    SvaraRadera
  2. Oohh så goda semlorna ser ut...hembakade semlor är godast;) fast jag som mandel/nöt-allergiker gör min fyllning av inkromet av bullen, lite vaniljsocker och en pytteskvätt mjölk och blandar ihop. Blir jättebra:)

    Sv, jodå den lilla ugnen använder man på spisen och efter vad jag läst ska det gå att göra allt som man gör i vanlig ugn. Har ännu inte testat den men jag tänker göra pot.gratänger, ugnsteka fisk eller kött, sockerkaka mm i den.
    Finns att köpa på de flesta tillbehörsbutiker eller så kan man beställa på nätet.

    Ha dé!

    SvaraRadera
  3. Lillebror: du har så rätt, det är de 2 nedre raderna som är penslade efteråt. Igår när vi åt, så tyckte jag kanske att de som var penslade efteråt var ngt saftigare.
    Ang vinsten, så tror jag att det är som på Tradera, ja ni vet.

    Leena: jag har gjort som du tidigare och tagit inkromet och blandat ihop. Är också gott.
    Ang ugnen har jag hittat den på nätet och läst om den, verkar vara en smart grej.

    Fortsatt trevlig helg

    SvaraRadera