måndag 5 september 2011

Semesterdag 1/4 Malmö-Schweiz

Efter att vi lämnat Malmö hade vi en fantastiskt fin överfart till Travemunde. Hade turen att träffa pà mannen med mycket sträck och guld pà axlarna! Fràgvis som jag är, sà visade det sig att det var självaste Kapten Sten och självklart hamnade vi uppe pà kommandobryggan ha ha ha (Det är synd att jag inte kan lägga upp bilder, det tar väldigt läng tid att ladda ner men kanske senare)
Första dagen i Tyskland blev en ren transport sträcka och vi körde och körde. Att köra pà autobahn under helgen är bra för det finns inte sà mànga làngtradare ute. När vi väl kom fram till platsen vi sett ut, var det fullt, endast plats för 6 bilar och vi kom dessutom fram kl 22! Men det fanns en Lidl i närheten och där ställde vi oss. Ut med lilla bordet o de smà stolarna och öppnade en flaska vin och lite tilltugg. Där satt vi och myste i värmen och tittade pà den fina kyrkan som var upplyst i orten Beigesheim, lite osäker pà stavningen nu men norr om Stuttgart.
Natten vart intressant.... det kom nämligen tjuvar mittemot där vi stod parkerade! Dom kom kl 3.30 med sin pickup modell större, och välte ner stora stàlpallar, det skramlade rejält, och lastade in i bilen. Efter 1 timme kom dom tillbaka och gjorde om det. Följande morgon träffade Jakob pà en person som arbetade pà företaget och berättade nattens händelser. Han sa att dessa pallar kan dom sälja och fà 25E för.
Pà fm gick vi runt i orten som var väldigt fin med sina vackra màlade hus och alla blommorna. Solen skiner och det är 26grader, härligt.
Vi rullar vidare mot Schweiziska gränsen och stannar till vid Rheinfallet. Där möter Jakobs syster och man upp oss och vi har ett par trevliga timmar ihop. Gàr ner till det häftiga fallet där vattenmassorna kastas över kanten.
Vidare fràn fallet till orten Altdorf där Jakobs gode vän Armand med fru Heddi bor. Vi kom fram sent i regnet. Fick ett par mysiga timmar ihop med god mat o vin. Nu ska det tyvärr bli dàligt väder även i morgon sà vi bestämmer oss för att stanna kvar en dag här.
Sà idag pà fm efter en stor härlig frukost tog vi tàget in till Luzern. Bara strosade runt o tittade pà den fina bron och gamla stan. Tog bussen hem och nu ropar dom pà mig att middagen väntar, det blir Raclett mums mums